Brukervilkår for Journalhjelp

Sist oppdatert: 27. oktober 2025

1. Om Journalhjelp

Journalhjelp AS ("Journalhjelp", "vi" eller "oss") tilbyr en dokumentasjonstjeneste som hjelper leger med å effektivisere journalføring og dokumentasjon. Ved å bruke journalhjelp.no godtar du ("Kunden" eller "du") disse brukervilkårene.

2. Tjenestebeskrivelse

2.1 Tjenestens Innhold

Journalhjelp tilbyr en plattform hvor leger kan laste opp pasientjournaler og motta assistanse til dokumentasjon og journalføring.

2.2 Tekniske Krav

Kunden må ha:

  • Nødvendig utstyr (datamaskin, nettbrett eller mobiltelefon)
  • Tilstrekkelig internettforbindelse
  • Oppdatert nettleser

3. Abonnement og Priser

3.1 Prisfastsettelse

Prisen for Kundens abonnement er oppgitt ved førstegangs registrering. Journalhjelp forbeholder seg retten til å regulere prisen på tjenesten.

3.2 Betaling

Abonnementet faktureres i henhold til valgt betalingsperiode. Ved manglende betaling kan Journalhjelp stenge tilgangen til tjenesten uten varsel.

3.3 Prisendringer

Ved prisendringer som overstiger konsumprisindeksen, vil du få varsel. Fortsatt bruk etter varsling regnes som aksept av ny pris.

4. Bruksrett og Begrensninger

4.1 Bruksrettens Omfang

Kunden får en ikke-eksklusiv, tidsbegrenset rett til å bruke tjenesten i henhold til avtalen. Bruksretten gir ikke rett til å:

  • Endre, kopiere eller reprodusere tjenesten
  • Videreselge eller lisensiere tjenesten til tredjeparter
  • Gjøre tjenesten tilgjengelig for andre enn Kunden selv
  • Reverse-engineere eller forsøke å få tilgang til underliggende kildekode

4.2 Tillatt Bruk

Tjenesten skal kun brukes til:

  • Legitime dokumentasjonsformål i helsevesenet
  • Behandling av pasientopplysninger Kunden har lovlig tilgang til
  • Formål som er forenlig med helselovgivningen

4.3 Forbudt Bruk

Det er ikke tillatt å:

  • Dele brukerkonto med andre
  • Bruke tjenesten til ulovlige eller uetiske formål
  • Forsøke å omgå sikkerhetsfunksjoner
  • Laste opp ondsinnet kode eller virus
  • Bruke tjenesten på måter som kan skade Journalhjelps omdømme eller infrastruktur

4.4 Konsekvenser ved Brudd

Ved brudd på disse vilkårene kan Journalhjelp umiddelbart avslutte Kundens tilgang uten varsel og uten refusjon.

5. Ansvar for Riktighet og Bruk av Innhold

5.1 Kundens Ansvar

Kunden er fullt ut ansvarlig for:

  • Å gjennomgå og verifisere alt innhold generert av tjenesten før bruk
  • Å sikre at dokumentasjon er medisinsk forsvarlig
  • Beslutninger fattet basert på innhold fra tjenesten
  • Etterlevelse av helsefaglige standarder og journalføringsplikter

5.2 Tjenestens Begrensninger

Journalhjelp tilrettelegger for assistert dokumentasjon. Kunden må være oppmerksom på at:

  • Generert innhold kan inneholde feil eller unøyaktigheter
  • Alt innhold skal gjennomgås av kvalifisert helsepersonell før bruk
  • Kunden må selv kontrollere og korrigere alt innhold før bruk

5.3 Begrensning av Ansvar

Journalhjelp kan ikke holdes ansvarlig for:

  • Medisinske beslutninger basert på innhold fra tjenesten
  • Feil eller unøyaktigheter i generert innhold
  • Konsekvenser av manglende gjennomgang av innhold
  • Tap eller skade som følge av bruk av tjenesten

6. Databehandling og Personvern

6.1 Databehandlerrollen

Journalhjelp fungerer som databehandler for personopplysninger behandlet gjennom tjenesten. Kunden er behandlingsansvarlig og har ansvar for:

  • Å overholde gjeldende personvernlovgivning (GDPR, personopplysningsloven, helseregisterloven)
  • Å ha gyldig behandlingsgrunnlag for opplastede personopplysninger

6.2 Automatisk Sletting av Pasientdata

ALL pasientdata slettes automatisk innen 24 timer etter opplasting. Dette inkluderer:

  • Opplastede pasientjournaler
  • Innhold generert basert på pasientdata
  • Annen informasjon knyttet til pasienter

VIKTIG: Data kan ikke gjenopprettes etter sletting. Kunden må sikre at nødvendig informasjon er lagret før sletting.

6.3 Permanent Lagring av Brukerdata

Følgende informasjon kan lagres permanent hvis Kunden velger dette:

  • Navn
  • HPR-nummer
  • Telefonnummer
  • Adresse

Denne informasjonen brukes kun til funksjonalitet i tjenesten og deles ikke med tredjeparter.

6.4 Innloggingsinformasjon

Brukernavn, kryptert passord og sesjonsinformasjon lagres så lenge du har en aktiv brukerkonto.

6.5 Databehandleravtale

For mer detaljert informasjon om databehandling, se separat Databehandleravtale og Personvernerklæring.

7. Tilgjengelighet og Vedlikehold

Journalhjelp tilstreber høy tilgjengelighet for tjenesten, men kan ikke garantere kontinuerlig oppetid. Tjenesten kan være midlertidig utilgjengelig på grunn av vedlikehold, oppdateringer, tekniske problemer eller forhold utenfor Journalhjelps kontroll.

8. Kundeservice

Journalhjelp tilbyr kundeservice via e-post på kontakt@journalhjelp.no.

9. Teknisk Infrastruktur og Datalagring

9.1 Databehandling i EØS

All databehandling skjer innenfor EØS, i Oslo.

9.2 Underleverandører

Journalhjelp benytter følgende underleverandører i EØS:

  • Microsoft Azure (Oslo) - infrastruktur, prosessering og lagring
  • Vercel - hosting av nettside

9.3 Sikkerhet

Journalhjelp har implementert sikkerhetstiltak i samsvar med bransjestandard. Kunden er ansvarlig for å beskytte sin påloggingsinformasjon og rapportere mistanke om misbruk umiddelbart.

10. Immaterielle Rettigheter

10.1 Eierskap

Journalhjelp og dets lisensgivere eier alle rettigheter til tjenesten, inkludert:

  • Konsept og design
  • Programvare og kildekode
  • Varemerker og logo
  • Dokumentasjon

10.2 Kundens Innhold

Kunden beholder alle rettigheter til innhold lastet opp til tjenesten. Ved opplasting gir Kunden Journalhjelp en begrenset, ikke-eksklusiv lisens til å behandle innholdet for å levere tjenesten.

Denne lisensen opphører når innholdet slettes eller ved opphør av abonnementet.

10.3 Tilbakemeldinger

Tilbakemeldinger og forslag gitt til Journalhjelp kan fritt benyttes av Journalhjelp uten kompensasjon til Kunden.

11. Ansvarsbegrensning

11.1 Maksimalt Erstatningsansvar

Journalhjelps samlede erstatningsansvar overfor Kunden er begrenset til det beløpet Kunden har betalt i abonnementsavgift de siste 12 månedene.

11.2 Indirekte Tap

Journalhjelp er ikke ansvarlig for indirekte tap, inkludert men ikke begrenset til:

  • Tapt inntekt eller fortjeneste
  • Tap av data (utover det som følger av 24-timers sletting)
  • Omdømmetap
  • Følgeskader av enhver art

11.3 Force Majeure

Journalhjelp er ikke ansvarlig for manglende oppfyllelse av forpliktelser som følge av forhold utenfor vår rimelige kontroll, inkludert men ikke begrenset til:

  • Naturkatastrofer
  • Krig, terror eller opprør
  • Strømbrudd eller svikt i telekommunikasjon
  • Offentlige påbud eller forbud
  • Cyberangrep eller hackerangrep
  • Svikt hos underleverandører

12. Endringer i Brukervilkårene

Journalhjelp forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene når som helst. Fortsatt bruk av tjenesten etter endringene anses som aksept av de nye vilkårene.

13. Oppsigelse

13.1 Kundens Oppsigelse

Kunden kan si opp abonnementet når som helst med én kalendermåneds varsel. Oppsigelse skjer via abonnementshåndtering i tjenesten eller ved kontakt med kundeservice.

13.2 Journalhjelps Oppsigelse

Journalhjelp kan si opp avtalen med én kalendermåneds varsel. Ved brudd på vilkårene kan oppsigelse skje med umiddelbar virkning.

13.3 Konsekvenser av Oppsigelse

Ved oppsigelse:

  • Avsluttes tilgangen til tjenesten ved periodens slutt
  • Slettes all brukerdata i henhold til personvernerklæringen
  • Må Kunden sikre at nødvendig data er eksportert før oppsigelse
  • Refunderes ikke ubrukt del av abonnement

14. Overdragelse av Avtalen

14.1 Kundens Overdragelse

Kunden kan ikke overføre sine rettigheter eller plikter under denne avtalen uten skriftlig samtykke fra Journalhjelp.

14.2 Journalhjelps Overdragelse

Journalhjelp kan overføre avtalen til et annet selskap som ledd i fusjon, virksomhetsoverdragelse eller salg av virksomheten.

15. Lovvalg og Tvisteløsning

15.1 Lovvalg

Avtalen er underlagt norsk lov.

15.2 Verneting

Eventuelle tvister skal avgjøres av Trondheim tingrett.

16. Øvrige Bestemmelser

16.1 Helhetlig Avtale

Disse brukervilkårene, sammen med Personvernerklæringen og Databehandleravtalen, utgjør den fullstendige avtalen mellom partene.

16.2 Ugyldighet av Enkeltbestemmelser

Dersom en bestemmelse i disse vilkårene blir ugyldig, skal de øvrige bestemmelsene fortsatt gjelde.

Kontaktinformasjon

Journalhjelp AS
VM-paviljongen, 7034 Trondheim
E-post: kontakt@journalhjelp.no


Ved å bruke Journalhjelp bekrefter du at du har lest, forstått og akseptert disse brukervilkårene.